به گزارش نشریه The Information، شرکت مایکروسافت گزینههای مختلفی را برای بخش بازی خود، یعنی ایکس باکس، بررسی میکند. این گزینهها شامل جدایی احتمالی یا تغییر ساختار آن به عنوان یک شرکت تابعه کاملاً مستقل است.
منابع اینفورمیشن میگویند مایکروسافت گزینههایی مانند ایجاد یک سرمایهگذاری مشترک با شرکای دیگر را هم در حین آمادهشدن برای بازنگری اساسی این واحد ارزیابی میکند؛ اقدامی که میتواند فروش کسبوکار گیمینگ این شرکت را در آینده آسانتر کند.
ایکس باکس در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبهرو بوده است. شرطبندی مایکروسافت روی سرویسهای اشتراکی و بازیهای ابری نتوانسته کاهش فروش کنسولها و کمبود بازیهای پرفروش را جبران کند. اگرچه درحالحاضر هیچ تغییر قریبالوقوعی برای این واحد وجود ندارد، اما تمام این گزینهها همچنان روی میز مدیران است.
مایکروسافت درحالحاضر شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین و پلتفرم توسعه نرمافزار گیتهاب را به عنوان شرکتهای تابعه کاملاً مستقل اداره میکند؛ مدلی که میتواند به عنوان یک الگو برای واحد ایکس باکس نیز مورد استفاده قرار گیرد.
«آشا شارما» که در ماه فوریه مدیریت این واحد بازی را برعهده گرفت، قصد دارد هزینهها را برای افزایش سرعت توسعه عناوین جدید ایکس باکس در موفقترین فرنچایزهای این شرکت افزایش دهد. این بازیها شامل مواردی نظیر Halo ،Fallout و The Elder Scrolls میشوند.

طبق گزارشها، «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، و «امی هود»، مدیر مالی این شرکت، برنامه شارما برای افزایش هزینهها در بخش توسعه بازیهای درجهیک را برای سال مالی جدید که از ماه ژوئیه آغاز میشود، تأیید کردهاند. بااینحال، این بودجه هنوز نهایی نشده و احتمال تغییر آن وجود دارد. همچنین نادلا اخیراً گفته بود که وقت آن رسیده ایکس باکس از محتوای خود درآمدزایی کند، چرا که درحالحاضر یوتوب نسبت به خودِ مایکروسافت درآمد بیشتری از این بازیها کسب کند.
پیش از این نیز خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که ایکس باکس درحال برنامهریزی برای تعدیل نیروهای گسترده در ماه آینده و کاهش چشمگیر بودجههای بازاریابی و سایر بخشها است؛ اقدامی که اولین تغییر ساختاری بزرگ تحت مدیریت شارما به شمار میرود.