به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، «شهابالدین دلاور»، عضو هیئت سابق طالبان برای مذاکره با آمریکا در اظهاراتی تازه گفت «زلمی خلیلزاد» رئیس هیئت آمریکایی در جریان مذاکرات دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی بود، اما طالبان این درخواست را نپذیرفتند.
به گفته دلاور، خلیلزاد همچنین برای متقاعد کردن طالبان گفته بود شماری از شخصیتهای جهادی تحت کنترل آمریکا قرار دارند و خروج نیروهای آمریکایی میتواند زمینه بیثباتی و حتی تجزیه افغانستان را فراهم کند.
این مقام طالبان اظهار داشت که پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان کنترل اوضاع را به دست گرفتند و به تعهدات خود در توافقنامه دوحه نیز پایبند ماندند.
دلاور همچنین وجود هرگونه ضمیمه پنهان در توافقنامه دوحه را رد کرد و گفت تنها ضمیمه این توافق مربوط به تأمین امنیت نیروهای آمریکایی هنگام جابهجایی و خروج از پایگاههای نظامی در افغانستان بود.
اظهارات این مقام ارشد طالبان در حالی مطرح میشود که پایگاه هوایی بگرام یکی از مهمترین موضوعات اختلاف میان کابل و واشنگتن است. دونالد ترامپ، طی ماههای گذشته بارها خواستار بازپسگیری یا واگذاری مجدد این پایگاه به آمریکا شده و با انتقاد از نحوه خروج از افغانستان، بگرام را از نظر راهبردی یکی از مهمترین پایگاههای نظامی منطقه توصیف کرده است.
ترامپ در یکی از اظهارات خود هشدار داده بود: «اگر افغانستان پایگاه هوایی بگرام را به کسانی که آن را ساختهاند، یعنی ایالات متحده، بازنگرداند، اتفاقات بدی رخ خواهد داد.»
با این حال، طالبان این درخواست را بهطور قاطع رد کرده و تأکید کرده بود بر اساس توافق دوحه و اصل حاکمیت ملی افغانستان، هیچ نیروی نظامی خارجی اجازه استقرار مجدد در این کشور را نخواهد داشت.
علیرضا بیکدلی، سرپرست سفارت ایران در کابل نیز پیشتر در بحبوحه جنگ رمضان با اشاره به مخالفت طالبان با واگذاری مجدد پایگاه بگرام به آمریکا، از این تصمیم استقبال کرده و آن را نشانه «درایت، عقلانیت و پایبندی به اصول» حکومت طالبان دانسته بود.
انتهای پیام/.