استفاده صهیونیست‌ها از تشنگی به عنوان سلاح مرگ علیه مردم غزه

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 07 تیر 1405 - 12:25
مرکز حقوق بشر غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از تشنگی به عنوان سلاح مرگ علیه غیرنظامیان غزه استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه غزه با وجود آتش بس نمایشی در این باریکه ادامه دارد و درد و رنج ساکنان غزه لحظه‌ای متوقف نشده است، مرکز حقوق بشر غزه با صدور بیانیه‌ای درباره فروپاشی کامل سیستم آب این باریکه در سایه حملات مداوم صهیونیست‌ها، تخریب زیرساخت‌ها و جلوگیری از ورود سوخت و تجهیزات برای بهره‌برداری و تعمیر تاسیسات آب هشدار داد.

مرکز حقوق بشر غزه اعلام کرد که کمبود آب و بحران‌های انسانی که نوار غزه را درگیر کرده است، در درجه اول نتیجه سیاست سیستماتیک اسرائیل است که پایه‌های زندگی غیرنظامیان، به ویژه سیستم آب و فاضلاب را هدف قرار می‌دهد. این امر منجر به فروپاشی تقریباً کامل خدمات اساسی، ایجاد محیطی غیرقابل سکونت که شیوع بیماری‌ها و اپیدمی‌ها را تهدید می‌کند و جمعیت را به سمت تشنگی و سوء تغذیه سوق می‌دهد، شده است.

این مرکز خاطرنشان کرد که داده‌های مستند نشان می‌دهد میانگین میزان آب موجود برای هر نفر در نوار غزه از تقریباً 80 لیتر در روز قبل از اکتبر 2023 به بین 3 تا 6 لیتر در روز در بیشتر مناطق کاهش یافته است، در حالی که این میزان در برخی مناطق از 2 لیتر در روز تجاوز نمی‌کند. این مقادیر، بسیار پایین‌تر از حداقل استاندارد اضطراری 15 لیتر برای هر نفر در روز است که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که داده‌های سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی تأیید می‌کند بیش از 80 درصد از شبکه‌های آب و فاضلاب غزه در اثر بمباران‌های اسرائیل که بیشتر آن عمدی بوده، تخریب شده یا به شدت آسیب دیده‌اند. بیش از 1675 کیلومتر از خطوط آب و فاضلاب نیز تخریب شده یا آسیب دیده‌اند و اکثر کارخانه‌های نمک‌زدایی، پمپاژ و تصفیه آب از کار افتاده‌اند.

مرکز مذکور تاکید کرد که این فروپاشی با جلوگیری مداوم از تحویل سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه‌های آب و قطع برق مداوم در نوار غزه مرتبط است. این امر منجر به تعطیلی چاه‌های آب، کارخانه‌های نمک‌زدایی و ایستگاه‌های پمپاژ شده است و رنج ساکنانی را که مجبور به سفر در مسافت‌های طولانی برای به دست آوردن مقادیر محدود آب هستند، تشدید می‌کند، آن هم آب‌های آلوده برای مصرف انسان مناسب نیست.

این مرکز حقوق بشری نسبت به افزایش بی‌سابقه خطرات بهداشتی و انسانی در غزه هشدار داده و تصریح کرد: نزدیک به یک میلیون فلسطینی در چادرهایی زندگی می‌کنند که فاقد اساسی‌ترین مایحتاج اولیه هستند، در حالی که هزاران خانواده مجبورند بین استفاده از آب برای نوشیدن، پخت و پز یا حفظ بهداشت شخصی یکی را انتخاب کنند. این امر به افزایش بیماری‌های ناشی از آب، به ویژه در میان کودکان، سالمندان و بیماران، منجر شده است.

بر اساس این بیانیه، واقعیت‌های موجود، همراه با محدودیت‌های ایجاد شده توسط اسرائیل در ورود سوخت، مواد تعمیر و نگهداری و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی مجدد تأسیسات آب، نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر از محرومیت از آب به عنوان وسیله‌ای برای فشار بر جمعیت غیرنظامی استفاده می‌کند.

مرکز حقوق بشر غزه هشدار داد که ادامه این وضعیت، همراه با تخریب گسترده زیرساخت‌ها و ممانعت از عملیات تعمیر و تأمین، بحران آب را به یکی از جدی‌ترین مظاهر فاجعه انسانی در نوار غزه تبدیل می‌کند. این امر، در چارچوب نقض گسترده و سیستماتیک حقوق غیرنظامیان، به منزله عملی است که از طریق قرار دادن عمدی مردم در شرایط نامناسب زندگی با هدف نابودی کامل یا جزئی آنها، از جمله محرومیت از مایحتاج اولیه برای بقا، در چارچوب جنایات نسل‌کشی محسوب می‌شود.

این مرکز از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو کنوانسیون‌های ژنو خواست تا فوراً اقدامات لازم را برای وادار کردن اسرائیل به توقف هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، لغو محدودیت‌های ورود سوخت، تجهیزات و مواد لازم برای تعمیر و نگهداری سیستم آب، تضمین دسترسی بدون مانع تیم‌های تعمیر و امداد به تمام مناطق نوار غزه و تضمین جریان پایدار آب آشامیدنی برای جمعیت غیرنظامی انجام دهند.

در این زمینه، آیمن رملاوی، مدیر بخش بهداشت و ایمنی در وزارت بهداشت غزه گفت که جنگ ویرانگر اسرائیل علیه غزه همه جنبه‌های زندگی را نابود کرده و سیستم آب و فاضلاب یکی از برجسته‌ترین بخش‌هایی است که تحت تاثیر جنگ قرار گرفت؛ به ویژه اینکه مستقیماً با وضعیت بهداشت عمومی در غزه مرتبط است.

منابع بهداشتی غزه هشدار دادند که به دلیل تعطیلی تصفیه خانه‌های فاضلاب در سایه کمبود سوخت و شرایط خطرناکی که تصفیه خانه‌ها در آن قرار دارند، فاضلاب در حال حاضر مستقیماً و بدون تسویه به دریا پمپاژ می‌شود که موجب افزایش سطح آلودگی و تهدید حیات دریایی و ساحلی نیز می‌گردد. با توجه به ادامه محاصره و ممنوعیت ورود سوخت و ملزومات لازم جهت مقابله با این بحران بهداشتی بزرگ، اوضاع بدتر هم خواهد شد. آوارگان در غزه در برخی موارد حتی برای دو یا سه روز هیچ آبی پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.